Fangster 2017

Grønlænder sprang selv på land

Navn: Orla Bertram-Nielsen

Fangst dato: 18-03-2017

Sidst i februar kom der endelig spandevis af regn efter en tør og mild vinter og i kombination med en solid vestenkuling trak der mange grønlændere op i Trend Å.
Et par hverdage senere var jeg ude og svinge fluekæppen. Vandet stod højt, men havde trukket sig tilbage fra engen og jeg fangede hurtigt fem grønlændere på begge sider af målet, inden jeg forsøgte at forcere en bred grøft, der viste sig at være dybere end mine skridtstøvler.
Da jeg svuppede tilbage til bilen med våde bukser og kolde tæer, skulle jeg lige prøve et par kast ved en af de bedste pladser på strækningen. Det gav en super-grønlænder på 55 cm, som fik friheden igen, da jeg allerede havde taget en målsfisk, som blødte kraftigt fra gællerne trods min modhageløse ”Spejlæg”.

Ugen efter var jeg tilbage igen. Vandstanden var faldet en snes centimeter og synkelinen var skiftet ud med en sinktip – og ”Spejlægget” med en ”X-Flie”. Først genudsatte jeg en livlig springfyr på 60 cm, som tre gange gik fri af vandet. En halv time senere fulgt en blank målsfisk, inden jeg nåede ned til samme gode plads som ugen før. Hugget kom som et elektrochock og i første udløb fik jeg flået hele fluelinen af hjulet. Da jeg havde fået halvdelen af linen tilbage på spolen, fulgte et nyt udløb, som sluttede i tre-fire hidsige spring, der endte med, at vinterens største blankfisk på 65 cm selv hoppede på land – så jeg måtte jo hjælpe den tilbage i baljen igen…

Alt i alt er det blevet til 25 grønlændere og et par nedgængere siden premieren og Trend Å har budt på vinterfiskeri, når det er bedst

Kæmpe grønlønder

Fangst dato: 19-03-2017

Var i dag ved åen for at få feberen til at falde lidt. og udnytte det hul i vejeret inden regn og sne måske ville komme.
vinden var lidt kølig men bestemt mig til at gå opstrøms og tvang mig selv lige at gå de ekstra meter før proppen blev smidt i vandet der gik ikke længe får proppen gik under i strømen et forsigtig nøk med stang spidsen for at få proppen til at drive vider gik ikke, der blev drejede et et par gange på hjulet for at få proppen fri da det føltes som et bund bid, men for enden var der sørme en blank høvørred den rulle i ovefladen gik nedstrøms så opstrøms og var fri af vandet en enkel gang får jeg roligt kunne nette den.
63 cm og lige omkring 2,5 kg havde desvære garn skader, det blev til også til 2 stk undermåler
Så det blev til en ny Pr håber den bliver slået hen over sommeren

Grønlænder på 53 cm.

Navn: Peter Krogh Madsen

Fangst dato: 14-03-2017

Fik en flot blank grønlænder på 53 cm. På en Mepps spinner.

Endnu en dejlig kold dag!

Navn: Lasse Møller Andersen

Fangst dato: 25-02-2017

Jeg kørte til cementbroen for at bruge min lørdag eftermiddag fornuftigt, og det blev den!
Jeg startede nedenstrøms cementbroen med orm og det gav hurtigt en undermåler og et stykke længere henne tog en super flot blank fisk på 47 cm ormen. Fisken kom med hjem i rygeovnen natten over.
Jeg fiskede videre nedenstrøms Hyllebjergbroen, hvor det gav fire undermålere.
Dejlig, men meget kold og våd dag!

Dejlig kold dag

Navn: Lasse Møller Andersen

Fangst dato: 31-01-2017

Jeg kørte til cementbroen, men jeg kunne se at der var en bil og derfor ville jeg prøve nedstrøms Hyllebjergbroen med prop og orm. Efter 50 meter var der hug, men jeg var ikke klar. Efter yderligere 100 meter huggede en fin grønlænder over målet, som blev sat ud igen. Efter 100 meter igen huggede en farvet fisk langt ude, desværre røg den af og jeg vendte derfor tilbage til samme sted da jeg var færdig. Det gav en fin bækørred på omkring 40 cm som også fik friheden.
Dejlig kold dag ved åen. Desuden så jeg en rigtig god farvet fisk, som jeg kunne følge et langt stykke uden den bemærkede mig.

Dejelig dag ved åen

Navn: Anders Kruse Laursen

Fangst dato: 29-01-2017

Jeg var i dag ude og se om jeg kunne få min første grønlænder i år.
Jeg startede ved hytten og gik lidt opstrøms men desværre uden noget held. Så efter et stykke tid gik jeg videre og det var en god beslutning da der pludselig var en grønlænder på 40 blanke fine cm. som kom på land.
Men det var slet ikke nok fordi 50 meter længere henne fangede jeg endnu en men på 45 cm. denne gang.
Begge grønlændere tog jeg på prop og orm,
Begge fisk gav nogle fantastiske fights og var helt klart turen værd.
Knæk og Bræk

Fangst dato: 22-01.2017

1 stk under måler ca 35 cm

Grønlændere i Trend å

Navn: Kristoffer Hovaldt Kristensen

Fangst dato: 21-01-2017

Fik 3 havørreder på junior kurset i dag 3 grønlændere fra 30-40cm

flot men stille dag ved åen

Navn: Michael Hansen

Fangst dato: 21/1/2017

Havde et hug ved den gamle hytte så lidt fisk flytte rundt på sig.
Nu kørte vi ned til den store p - plads og spiste vores med bragte suppe nu gik vi ned over engen og tog den lange gå tur opstrøms , og efter ret få meter så jeg e fisk røre på sig et stykke nedstrøms og to kast senere blev fluen taget stille og roligt en fisk på 40 ½ cm flot blank tyk grønlænder som fik friheden igen, så igen desværre ikke mange folk ved åen , det var lidt mærkelig når nu mand viste at det var junior dag ved åen snakkede kun to gange med en junior som fiskede sammen med sin fader de havde fanget lidt og ville høre om vi havde haft mere held. Min fiske kammerat Fin Havde også et par hug.

Grønlændere

Navn: Rune Hovaldt Kristensen

Fangst dato: 21-01-2017

18-01 tre stk faldfisk ca 55
grønlænder ca 40
grønlænder 60 hjemtaget
21-01 tre stk to mistet en nedfaldsørred ca 60 og tre grønlænderere omkring målet

3 stk under mål

Fangst dato: 20-01-2017

3 stk blanke grønlænder alle under mål ca 36-39 cm

Glo-premiere og fiske-premiere

Navn: Orla Bertram-Nielsen

Fangst dato: 18-01-2017

Der var kun 5 parkerede biler at se langs den nedre del af Trend Å, da jeg i mandags kørte til glo-premiere sidst på formiddagen. Højtryksvejr med hård nattefrost som optakt til en solrig dag afholdt mange fra at tage en fridag og det var stort set kun pensionister, som troppede op i klubhuset midt på dagen til en hyggesnak og en tallerkenfuld af Leon Madsens varme suppe med boller.

Som forventet var meldingerne om formiddagens fiskeri da også beskedne: En større nedgænger var mistet på netkanten og en mindre grønlænder genvandt også friheden efter en kort kontakt.

Onsdag fik vi vejromslag med plusgrader og vestlig vind og jeg tog en lille tur til åen for at vifte med en femmer-stang monteret med en sinktip line og en lille vådflue. Satte kurs mod et sving, som plejer at indikere, om der er fisk i åen. En lille blank springfyr lige under målet blev hurtigt befriet under vandet, men mere skete der ikke. Besluttede mig for at gå en god kilometer opstrøms for at prøve et andet pålideligt høl og igen var der en enkelt gevinst: Denne gang en fin grønlænder på den rigtige side af mindstemålet – men det var alt, og konklusionen må være, at der ikke er mange premiere-grønlændere i åen. Indtil videre!

Jeg fik skræmt tre jagende skarver væk fra strækningen og da jeg siden hørte et voldsomt plaskeri bag noget pilekrat, frygtede jeg, at der var en sæl på spil – men det viste sig at være tre rådyr, som valgte at krydse åen, da mit nærvær blev for påtrængende.